Plan 0+3

MediaMarkt

MediaMarkt var den första hemelektronikkedjan att expandera internationellt, när det öppnade sin första butik i Frankrike 1989. Sedan dess har MediaMarkt öppnat nya butiker över hela Europa – och visat en offensiv som sällan skådats. I dagsläget finns MediaMarkt representerat med över 500 butiker i tolv europeiska länder.

Kunden

MediaMarkts grundare hade ett klart definierat mål när de startade: kunderna skulle tas på allvar och få friheten att välja själva bland ett stort urval av märkesprodukter. Kunderna välkomnade idén med öppna armar i hela Europa.

Beroende på storleken och orten, så erbjuder MediaMarkts butiker i snitt 45.000 olika artiklar. Produktutbudet i butiken är skräddarsytt för kunderns behov på den speciella orten där butiken ligger. Detta är fördelen med decentralisering, en flexibel struktur där alla bidrar. Butikschefen säkerställer att butikerna erbjuder skräddarsydda produkter till sina kunder, medan säljarna tillgodoser varje specifik kunds behov och önskemål. Det är så MediaMarkt bygger förtroende.

Detta medför inte bara att kunden alltid känner sig välkommen, utan också väl omhändertagen. Det är ingen överraskning att kunder i alla länder är mer än nöjda med MediaMarkt.

Lokalt

MediaMarkts grundprinciper; decentralisering och kundfokusering, är precis lika viktiga när det gäller inköp som det är inom andra affärsområden. Mottot: ”all business is local” gäller även för hur produktsortimentet utformas. Därför sköter butikerna själva den största delen av inköpsprocessen.

MediaMarkt är alltid först med att erbjuda ett brett och differentierat produktutbud med välfyllda hyllor av nya innovativa märkesvaror till superlåga priser. Produktutbudet som erbjuds i en MediaMarkt-butik skräddarsys för den lokala marknaden. Kort och gott innebär det att det som säljer bäst också är det som finns på hyllorna. Varje butik drar nytta av en hög säljvolym och de förstklassiga inköpsvillkoren, vilka förs vidare till kunden i form av lägre priser.

En av Europas ledande kedjor

MediaMarkt var den första hemelektronikkedjan att expandera internationellt, när det öppnade sin första butik i Frankrike 1989. Sedan dess har MediaMarkt öppnat nya butiker över hela Europa – och visat en offensiv som sällan skådats. I dagsläget finns MediaMarkt representerat med över 500 butiker i tolv europeiska länder.